Saturday, February 3, 2007

Swaziknopit osa 2: Tien päällä

Tiesitkö tämän - näillä tiedoilla saat mummolassa piparin!

Swazeissa

  • Auton lavalla saa kuljettaa ihmisiä, myös moottoritiellä ja ainoa rajoitus kuljetettavien ihmisten määrälle on lavan tilavuus
  • tööttäys on vilkun sijaan yleisin merkinantoväline
  • lehmät ym. karjaeläimet laiduntavat tiellä
  • ei ole virallista järjestettyä julkista liikennettä
  • local human transportaatio hoidetaan 15 – 20 v. vanhoilla Toyota Haise-pakettiautoilla, joihin mahtuu kuskin lisäksi 15 Swazi-mamaa viikon ruokaostoksineen
  • paikallisen väestön tapoihin ei kuulu noudattaa nopeusrajoituksia mitenkään erityisen tunnollisesti, tämä johtaa väistämättä siihen, että sama local human transportation terroristiwagen, jonka juuri ohitit ylämäessä työntyy 15% alamäessä ja mutkan lähestyessä (nopeus 100 km/h) takakontin puolelle
  • nousujen ja laskujen jyrkkyydestä kertoo jotain se, että Corollan (1.4l ruisku vm. 2003) nopeus tippuu väkisin moottoritien ylämäessä 70 kilometriin tunnissa (kolmosvaihteella)
  • nopeusrajoituksen muuttumisesta ylöspäin ei vaivauduta ilmoittamaan millään muotoa
  • kaupungeissa ei ole minkään muotoisia ilmoituksia vallitsevasta nopeusrajoituksesta
  • taxisuharit eivät tunne yhtäkään Mbabanen noin kymmenestä kadusta, mutta tietävät Suomen ja tunnistavat suomen kielen puhuttaessa. Lisäksi he tilattaessa tulevat tunnin etuajassa
  • jos sinulla on varaa ostaa saksalainen auto, on siinä välttämättä oltava mustat nahkajakkarat, mikä sopii erityisen mainiosti paikalliseen ilmastoon
  • on pahempi Subwoower- & Bassoteknokulttuuri kuin Lappeenrannassa 90-luvun kulta-aikoina
  • kartoissa näkyvät vain päätiet (jos nekään), katujen nimet ovat väärin ja tienumerot puuttuvat suurelta osin
  • tienumerot ym. tieviitat löydät vain pääteiden varsilta
  • on kaupungeissa jalankulkijoille liikennevalot, jotka eivät kuitenkaan toimi
  • vasemmalle käännyttäessä ajetaan punaisia päin suurta varovaisuutta noudattamatta
  • joka tien risteyksessä on stop-merkit kaikista suunnista tultaessa ja niitä ei kukaan noudata (eivät myöskään poliisit), (poikkeuksena tien päällä 20.01.2007 havaittu yksi kärkikolmio)
  • kuninkaallisen tai muun virallisen saattueen saapuessa muiden autojen tulee välittömästi pysäyttää tien penkalle
  • on turvavyön käyttöpakko, jota ei kukaan noudata
  • on ajovalojen käyttöpakko päivällä, kuitenkin jos erehdyt käyttämään päivällä ajovaloja, niin muut autoilijat ystävällisesti vilkuttavat pitkillä, jotta turismo, sammutatko jo ne lyhdyt, nythän on päivä
  • kaduilla ja teillä saa ajaa miten haluaa, kunhan muistaa käyttää hätävilkkuja; jos kuitenkin auto hajoaa keskelle tietä, ei hätävilkkuja tule käyttää
  • kaupungin ulkopuolella on yleisesti pääteillä 80 - 120 km/h:n nopeusrajoitus riippumatta pinnoitteen kunnosta, pientareiden puuttumisesta, tiellä harhailevista eläimistä tahi ihmisistä
  • moottoritiellä (nopeusrajoitus 120 km/h) saattaa olla mutkan takana vastassa koko kaistan tukkiva hajonnut rekka (pientareet puuttuvat ja hätävilkkujahan ei tule käyttää auton hajotessa tielle) ja varoituskolmio on sijoitettu n. 20 m:n päähän rekan perästä
  • moottoritiellä 21.01.2007 havaittu myös lauma kilipukkeja & lampaita (havainnoista puuttuvat enää oh dear & bear with us)

3 comments:

Raija said...

Hei! Onpa villiä menoa, melkein kuin naapurissa! No, ei hämmästytä. Se sen sijaan hämmästyttää, että teillä on noin laajat tiedot k.o. maasta ja sen tavoista ja kulttuurista.
Tomille on sähköpostia, käypä lukemassa!
Nauttikaa lämmöstä edelleenkin ja laittakaa postia luettavaksi. Ja kuvia tietysti, nehän kruunaa kaiken!
Terveisin kotiväki

Anonymous said...

Selvää skodakamaa.

MammaJokinen said...

Ensimmäinen ja rakas autoni Skoda muuten) olisi todellakin sopinut em liikenteeseen. Sillä tosin pääsi 70 km tunnissa alamäkeen... 120 km/h aiheutti amalgaamien irtoamisen ja kuulovaurion...
Ihme että olette hengissä. Mikä automerkki se terroristwagen on? Meillä ei ole kuin Folkswageneita... Onko sekin jonkinsortin paikallinen versio kansanautosta?
Rokka ja Lazutina olivat eilen viihteellä. En tiedä vielä tämän aamun tunnelmista, mutta rohkenen lähettää heiltäkin terveiset tähän yhteyteen.
Herra Artulla ja Neiti Nukalla piti olla torstaina treffit, mutta ne peruuntuivat kun Mamman autoa oli kolhittu (toinen kerta vajaan vuoden sisällä. Helsinkiläiset eivät osaa paikoittaa! Onneksi suuremmilta vaurioilta kuitenkin vältyttiin. Lohduttelin itseäni muistelemalla Pariisissa näkemiäni autoja joissa oli kyllä "pusu" jos toinenkin. Taitaa olla niin, että auto on pyhä ja koskematon vain täällä koti-Suomessa.